Asukasbudjetti 2023-2025
Asukasbudjettiin on varattu kolme miljoonaa euroa. Budjetti jakautuu kymmenen alueen kesken.
Muutokset kohteessa "Tietullit käyttöön yksityisautoille"
Ehdotuksen kuvaus
-["Tietullit tulleihin: Aninkaistentulli Uudenmaantulli ja Hämeentulli sekä Naantalintielle (radan alikulkuun) ja Helsinginkadulla Hämeensillan kohdalle. Lisäksi autokaupunki Hirvensaloon oma siltatulli. Yhden tullimaksun maksaminen vuorokaudessa sallii ajamisen muistakin tulleista.--Turun keskusta-alueen melutaso ylittää kaikki valtioneuvoston ohjearvot, kaupunki on vaarallinen kevyelle liikenteelle ja kävelijöille – erityisesti lapsille ja ikäihmisile. Se on epäterveellinen asukkaille. Yksityisautoilu tukkii logistiset väylät ja haittaa joukkoliikenteen sujuvuutta.--Noin 50 % kaupungissa ajelevista on ulkopaikkakuntalaiisia, jotka eivät maksa senttäkään kuntaveroa Turkuun. Kaupunki käyttää kuitenkin vuosittain kymmeniä miljoonia euroja autoiluinfran rakentamiseen ja ylläpitämiseen.---Tulli voisi toimia föli-tyyppisellä ladattavalla kortilla ja aluksi hinta voisi olla 1-2 euroa per ylitys per vuorokausi. Vähitellen voitaisiin sirtyä markkinahintaan. Myös pysäköinnissä pitää siirtyy markkinahintaa kohtia, joka on noin 1000 euroa vuodessa per pysäköintiruutu, parkkitalot 2-5 kertaa kalliimpia. Tulli voitaisiin toteuttaa aluksi myös ruuhkamaksuna. Esimerkiksi Lontoossa se on 17 puntaa vuorokaudessa.--Tietullien asentaminen maksaa, mutta se tuottaisi vuodessa jopa useita miljoonia euroja, ja paranntaa kaupunkilaisten elämän laatua.--Taloudelllisen ja terveellisen liikennejärjestelmän kehittäminen edellyttää jatkossa liityntäpaikoituksen rakentamista kaupungin/tullien rajoille/naapurikuntiin (ja paikoitusmaksu on föli-maksu) ja joukkoliikenteen kehittämistä ja joustavoittamista.--Terve, turvallinen ja elinvoimainen kaupunki ei ole autokaupunki, vaan kävely, joukkoliikenne ja kevyliikennekaupunki."]- +["Tietullit tulleihin: Aninkaistentulli Uudenmaantulli ja Hämeentulli sekä Naantalintielle (radan alikulkuun) ja Helsinginkadulla Hämeensillan kohdalle. Lisäksi autokaupunki Hirvensaloon oma siltatulli. Yhden tullimaksun maksaminen vuorokaudessa sallii ajamisen muistakin tulleista.
- +
- +Turun keskusta-alueen melutaso ylittää kaikki valtioneuvoston ohjearvot, kaupunki on vaarallinen kevyelle liikenteelle ja kävelijöille – erityisesti lapsille ja ikäihmisile. Se on epäterveellinen asukkaille. Yksityisautoilu tukkii logistiset väylät ja haittaa joukkoliikenteen sujuvuutta.
- +
- +Noin 50 % kaupungissa ajelevista on ulkopaikkakuntalaiisia, jotka eivät maksa senttäkään kuntaveroa Turkuun. Kaupunki käyttää kuitenkin vuosittain kymmeniä miljoonia euroja autoiluinfran rakentamiseen ja ylläpitämiseen.
- +
- +
- +Tulli voisi toimia föli-tyyppisellä ladattavalla kortilla ja aluksi hinta voisi olla 1-2 euroa per ylitys per vuorokausi. Vähitellen voitaisiin sirtyä markkinahintaan. Myös pysäköinnissä pitää siirtyy markkinahintaa kohtia, joka on noin 1000 euroa vuodessa per pysäköintiruutu, parkkitalot 2-5 kertaa kalliimpia. Tulli voitaisiin toteuttaa aluksi myös ruuhkamaksuna. Esimerkiksi Lontoossa se on 17 puntaa vuorokaudessa.
- +
- +Tietullien asentaminen maksaa, mutta se tuottaisi vuodessa jopa useita miljoonia euroja, ja parantaa kaupunkilaisten elämän laatua.
- +
- +Taloudelllisen ja terveellisen liikennejärjestelmän kehittäminen edellyttää jatkossa liityntäpaikoituksen rakentamista kaupungin/tullien rajoille/naapurikuntiin (ja paikoitusmaksu on föli-maksu) ja joukkoliikenteen kehittämistä ja joustavoittamista.
- +
- +Terve, turvallinen ja elinvoimainen kaupunki ei ole autokaupunki, vaan kävely, joukkoliikenne ja kevyliikennekaupunki."]