Asukasbudjetti 2023 - 2025
Tre miljoner euro har avsatts till Asukasbudjetti. Budgeten är uppdelad på tio regioner.
Ändringar på "Tietullit käyttöön yksityisautoille"
Titel
- +{"fi"=>"Tietullit käyttöön yksityisautoille"}
Innehåll
- +["Tietullit tulleihin: Aninkaistentulli Uudenmaantulli ja Hämeentulli sekä Naantalintielle (radan alikulkuun) ja Helsinginkadulla Hämeensillan kohdalle. Lisäksi autokaupunki Hirvensaloon oma siltatulli. Yhden tullimaksun maksaminen vuorokaudessa sallii ajamisen muistakin tulleista.\n\nTurun keskusta-alueen melutaso ylittää kaikki valtioneuvoston ohjearvot, kaupunki on vaarallinen kevyelle liikenteelle ja kävelijöille – erityisesti lapsille ja ikäihmisile. Se on epäterveellinen asukkaille. Yksityisautoilu tukkii logistiset väylät ja haittaa joukkoliikenteen sujuvuutta.\n\nNoin 50 % kaupungissa ajelevista on ulkopaikkakuntalaiisia, jotka eivät maksa senttäkään kuntaveroa Turkuun. Kaupunki käyttää kuitenkin vuosittain kymmeniä miljoonia euroja autoiluinfran rakentamiseen ja ylläpitämiseen.\n\n\nTulli voisi toimia föli-tyyppisellä ladattavalla kortilla ja aluksi hinta voisi olla 1-2 euroa per ylitys per vuorokausi. Vähitellen voitaisiin sirtyä markkinahintaan. Myös pysäköinnissä pitää siirtyy markkinahintaa kohtia, joka on noin 1000 euroa vuodessa per pysäköintiruutu, parkkitalot 2-5 kertaa kalliimpia. Tulli voitaisiin toteuttaa aluksi myös ruuhkamaksuna. Esimerkiksi Lontoossa se on 17 puntaa vuorokaudessa.\n\nTietullien asentaminen maksaa, mutta se tuottaisi vuodessa jopa useita miljoonia euroja, ja paranntaa kaupunkilaisten elämän laatua.\n\nTaloudelllisen ja terveellisen liikennejärjestelmän kehittäminen edellyttää jatkossa liityntäpaikoituksen rakentamista kaupungin/tullien rajoille/naapurikuntiin (ja paikoitusmaksu on föli-maksu) ja joukkoliikenteen kehittämistä ja joustavoittamista.\n\nTerve, turvallinen ja elinvoimainen kaupunki ei ole autokaupunki, vaan kävely, joukkoliikenne ja kevyliikennekaupunki."]