Tillgänglighetsutlåtande
Detta tillgänglighetsutlåtande gäller tjänsten https://asukasbudjetti.turku.fi och har utarbetats 03.04.2020.
Tjänstens tillgänglighet har granskats av en utomstående expertorganisation.
Den digitala tjänstens tillgänglighet
Uppfyller de kritiska tillgänglighetskraven
Inget tillgängligt innehåll
Webbplatsen uppfyller ännu inte alla krav
Möjlig att uppfatta
Processens bilder och namn är två separata länkar till samma adress
De två länkarna i innehållsområdet finns strukturellt på samma plats, till exempel bilden av den aktiva processen är en länk, men den saknar text och man kan inte se vart den leder. Att skilja åt dessa kräver internationell samutveckling av tjänsten.
Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 1.1.1 Innehåll som inte är text
Rubrikstilarna har inte använts i en logisk ordningsföljd
Rubrikstrukturernas ordningsföljd överensstämmer inte med rekommendationerna på tjänstens framsida, eftersom samma element kan förekomma på olika ställen i tjänsten. En ändring av funktionaliteten förutsätter att utvecklingsarbetet genomförs som ett internationellt samarbete.
Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 1.3.1 Information och relationer
Automatisk komplettering är inte tillgänglig
Användaren kan inte använda automatisk textinmatning i tjänsten, till exempel vid inmatning av sökord.
Tillgänglighetskrav som inte uppfylls:
- 1.3.1 Information och relationer
- 1.3.5 Märk upp vanliga formulärfält i koden (inofficiell översättning)
Hanterbar
Kartan kan öppnas via tangentbordet, men man kommer inte enkelt till innehållet
Kartan kommer från en utomstående tjänst och därför är det inte möjligt att redigera den för tjänstens räkning. Före kartan får användaren dock med ett skärmläsarprogram information om att kartan kan vara svårtydd för skärmläsaren.
Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 2.1.1 Tangentbord
Länkarnas syfte framgår inte av länkens text
Till följd av länkarnas tekniska genomförande är länkarna på flera ställen i tjänsten mycket allmänna, till exempel ”Läs mer”; ”Mer information”. Att göra dessa mer individuella kräver internationell samutveckling av tjänsten.
Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
Sökavgränsningarna kan inte tömmas på en gång
Förverkligandet av funktionaliteten kräver internationell samutveckling av tjänsten.
Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 2 Hanterbar
Begriplig
Användargränssnittets språk fastställs delvis via webbläsarens inställningar
En del av användargränssnittet, till exempel användarkontots vy, är på engelska i en i övrigt finskspråkig vy om språkinställningen för användarens webbläsare är engelska. En korrigering av förverkligandet kräver internationell samutveckling.
Tillgänglighetskrav som inte uppfylls:
- 3.1.1 Sidans språk
- 3.1.2 Språk för del av sida
Robust
Processens bilder och namn är två separata länkar till samma adress
De två länkarna i innehållsområdet finns strukturellt på samma plats, till exempel bilden av den aktiva processen är en länk, men den saknar text och man kan inte se vart den leder. Att skilja åt dessa kräver internationell samutveckling av tjänsten.
Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 4.1.2 Namn, roll, värde
Upptäckte du bristande tillgänglighet i tjänsten?
Berätta om det för oss så gör vi vårt bästa för att korrigera felet
Tillsynsmyndighet
Om du upptäcker ett problem med tillgängligheten på webbsidan, ge först respons till oss, dvs. webbsidans administratör. Det kan ta 14 dagar innan du får ett svar. Om du inte är nöjd med det svar du har fått eller inte får något svar alls inom två veckor kan du lämna in en anmälan om bristande tillgänglighet till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På Regionförvaltningsverket i Södra Finlands webbsida finns information om hur du gör en anmälan och hur ärendet behandlas.
Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter
- Regionförvaltningsverket i Södra Finland, enheten för tillgänglighetstillsyn
- saavutettavuus@avi.fi
- Telefonnummer växel 0295 016 000
- www.saavutettavuusvaatimukset.fi
Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra tillgängligheten
En tillgänglighetsbedömning av vår digitala tjänst har genomförts.
Vi har förbundit oss till att förbättra den digitala tjänstens tillgänglighet
Vi utvecklar Åbo stads anställdas kunskaper om tillgänglighet på ett planmässigt och målmedvetet sätt. Stadens ramavtalsleverantörer för tillgänglighet utvärderar stadens nuvarande nättjänster. Utgående från utvärderingen utvecklas tjänsternas tillgänglighet till den nivå som krävs i lagen inom tidsfristen för varje tjänst. Vid utvecklingen och upphandlingen av nya nättjänster beaktas tillgängligheten från allra första början. Utbildning i tillgänglighet ordnas för alla parter som deltar i utvecklingen av nättjänsterna och produktionen av deras innehåll. I staden pågår projektet Uppfyllande av kraven i tillgänglighetslagen.
Vi erbjuder stöd för användare som inte har tillgång till de digitala tjänsterna på Åbo stads servicepunkter:
- På Monitori i Skansen (Skansgatan 10, 20730 Åbo, telefon 040 160 4556)
- På Monitori vid Salutorget (Auragatan 8, 20100 Åbo)
- På stadens bibliotek
Denna webbsida/app har publicerats 1.4.2020.