Asukasbudjetti 2021-2023
Asukasbudjettiin on varattu kolme miljoonaa euroa. Summa on jaettu kymmenen alueen kesken.
Et ole vielä äänestänyt!
Budjetoinnin säännöt
- Valitse vähintään 1 haluamaasi hanketta ja äänestä haluamallasi tavalla vaikuttaaksesi budjetin jakautumiseen.
Maksimibudjetti ylitetty
Tämä projekti ylittää maksimibudjetin, minkä takia sitä ei voida lisätä ääneen. Halutessasi voit poistaa jonkin toisen projektin äänestäsi tai äänestää nykyisten valintojen mukaisesti.
Vahvista ääni
Olet valinnut nämä hankkeet osaksi budjettia.
Jos muutit mielesi, voit muuttaa ääntäsi myöhemmin.
Sopivankokoinen ja huollettu pyörä käyttöön alakouluikäisille koulu- ja harrastematkoille kaikkina vuodenaikoina
Asukasbudjetilla selvitetään tarvittava pyörämäärä, hankitaan soveltuvat pyörät ja huolehditaan niiden ylläpidosta ja vuokrauksesta. Tavoitteena on lisätä pyöräilytaidon oppimisen tasa-arvoisuutta mahdollistamalla alakouluikäisille koulu- ja harrastematkat sopivankokoisilla ja huolletuilla pyörillä kaikkina vuodenaikoina, tuoda pyöräily mahdolliseksi liikkumistavaksi sekä juurruttaa siitä arkiliikkumisen tapa.
Jokaisen lapsen perusoikeutena tulee olla mahdollisuus pyöräillä jokaisena vuodenaikana sopivalla, turvallisella ja huolletulla pyörällä. Tämä mahdollistaa itsenäisen kulkemisen niin koulu- kuin harrastusmatkoilla ja edistää lapsen fyysistä toimintakykyä.Tällä mahdollistetaan pyörien käyttö myös vähävaraisille perheille, minkä lisäksi pyöriä tarjotaan koululuokkien yhteisiin pyöräilytaitojen kehittämispäiviin ja -retkiin niille koululaisille, joilla ei ole omaa soveltuvaa pyörää.
Lasten ja nuorten liikunnallisen elämäntavan kannalta pyörä on tärkeä väline, johon kaikilla perheillä ei kuitenkaan ole varaa. Esimeriksi eräässä lahtelaiskoulussa peräti puolella oppilaista ei ollut käytössään pyörää. Turusta ei vastaavaa tietoa ole saatavilla, mutta aikuisväestölle suunnatun pyöräbarometrin 2019 mukaan toiseksi yleisin syy pyöräilemättömyydelle on se, ettei ole pyörää saatavilla (19 %). Tätä puutetta paikkaa laajeneva kaupunkipyöräjärjestelmä, mutta kaupunkipyörät eivät sovellu lasten käyttöön.
Syksyllä 2021 kouluissa toteutettujen MOVE!-mittausten mukaan Varsinais-Suomessa 5.-luokkalaisista peräti 40 % ja 8.-luokkalaisista 41 % ovat fyysiseltä toimintakyvyltään tasolla, joka mahdollisesti haittaa terveyttä ja hyvinvointia sekä arjessa jaksamista. Erityisesti kestävyyskunto näyttäisi jatkavan laskuaan. (OPH 2021.)
Kestävyysliikunnan määrää lisäisi merkittävästi koulumatkojen kulkeminen aktiivisin muodoin, kuten kävellen ja pyöräillen. Tällä voitaisiin saavuttaa jopa yli puolet 7–17-vuotiaille suositellusta päivittäisestä vähintään tunnin reippaasta liikunnasta – matkan pituudesta riippuen (UKK-instituutti 2021). Aktiivisin muodoin tehdyt koulumatkat vähenevät selkeästi, kun matkan pituus ylittää 2–3 kilometriä, vaikka matkat olisivat edelleen kuljettavissa nopeasti pyörällä (LIKES 2021). Talvikuukausina aktiivisten kulkumuotojen käyttäminen vähenee entisestään.
Toteutukseen osallistuvat pyöriä tarjoavat yritykset ja pyöräilystä kiinnostuneet yhdistykset.
Suunnitelman hinta 140 000 €.
0 kommenttia
Ladataan kommentteja ...
Lisää oma kommenttisi
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy palveluun kommentoidaksesi.
Ladataan kommentteja ...