Asukasbudjetti 2021-2023
Asukasbudjettiin on varattu kolme miljoonaa euroa. Summa on jaettu kymmenen alueen kesken.
Muutokset kohteessa "Kupittaankatu pihakaduksi välillä Lasten Seikkailupuisto - Steinerkoulu (Kaivokatu-Askaistentie)"
Otsikko
- +{"fi"=>"Kupittaankatu pihakaduksi välillä Lasten Seikkailupuisto - Steinerkoulu (Kaivokatu-Askaistentie)"}
Ehdotuksen kuvaus
- +["Kupittaankadun varrella toimivat Lasten seikkailupuiston lisäksi Puropellon koulu, Steiner-koulu ja Turun musiikkiopisto. Katu muodostaa tärkeän kevyen liikenteen väylän näihin kadun varrella sijaitseviin kohteisiin. Lisäksi kadun vaikutuspiirissä toimivat Martin, Luostarivuoren, Kerttulin, Sirkkalan ja St Olofin koulut. Osalle em. kouluja käyville lapsille ja nuorille katu muodostaa tärkeän kevyen liikenteen väylän. \n\nKadun vaikutuspiirissä ovat myös Kupittaanpuiston ja Urheilupuiston liikuntapalvelut ja Samppalinnan palloiluhalli, joihin on runsaasti kevyttä liikennettä myös iltaiseen aikaan. \n\nMuilta osin Kupittaankadun varrella on lähinna kerrostalo-, puutalo- ja omakotitaloasuntoja, joista on suora liittymä Kupittaankadulle. Kupittaankatu ei ole tarkoitettu läpiajokaduksi. Tätä tarkoitusta palvelevat samansuuntaiset, liikennevalo-ohjatuin risteyksin varustetut Kunnallissairaalantie ja Itäinen pitkäkatu. \n\nKupittaankadulta sen sijaan liikennevalot puuttuvat mm. Kaskenkadun, Sepänkadun ja Betaniankadun risteyksistä. Liikennevalojen puuttumisen takia osa autoilijoista käyttää Kupittaankatua \"oikaisureittinä\" kiertämään liikennevaloja ja varsin korkeat nopeusrajoituksista piittaamattomat ajonopeudet ovat havaintojen mukaan kadulla yleisiä. Tämä altistaa kadulla liikkuvan kevyen liikenteen ja katua ylittävät erityiseen vaaraan varsinkin, kun alueella liikkuu paljon nuoria lapsia, jotka eivät ole vielä kovin kokeneita liikenteessä liikkujia.\n\nKevyen liikenteen ja erityisesti kadun vaikutuspiirissä olevien lasten ja nuorten edun mukaista sekä myös kadun varren lukuisien asukkaiden edun mukaista olisi, jos katu voitaisiin muuttaa pihakaduksi. Läpiajoliikennettä rajoittamalla ja pihakadulle sopivia elementtejä lisäämällä suuret ajonopeudet voitaisiin käytännössä estää, mikä lisäisi paitsi kadun ja sen ympäristön viihtyvyyttä erityisesti myös lasten ja nuorten liikenneturvallisuutta.\n\nEhdotuksen jättäneet Kaarlo ja Veli Kairisto"]