Asukasbudjetti 2021-2023
Tre miljoner euro har avsatts för Asukasbudjetti. Budjet är uppdelat mellan tio delregioner.
Ändringar på "Lasten ja nuorten pyörävuokraus, ml. taakkapyörät perheille"
Titel
- +{"fi"=>"Lasten ja nuorten pyörävuokraus, ml. taakkapyörät perheille"}
Innehåll
- +["Ehdotetaan uudenlaisen lasten ja nuorten pyörävuokrausjärjestelmän toteuttamista mahdollistaen esim. seuraavat:\n- sopivankokoisen ja huolletun pyörän käytön koulu- ja harrastematkoille.\n- sähkötaakkapyörien leasing perheille esim. päiväkotikuljetuksia varten.\n- päiväkodeissa tapahtuvan pyöräilytaitojen kehittämisen mahdollistamalla vuokrapyörät kohteeseen\n- koululuokkien yhteiset pyöräilytaitojen kehittämispäivät ja -retket\n- harrastesetelin kytkemisen osaksi vuokrausta mahdollistaen sen vähävaraisemmille\n- talvipyöräilyn tukemisen talvirengasvarustein\n- perheiden pyörien vertaisvuokrauksen \n\nPerustelut\nVarsinais-Suomessa 5.-luokkalaisista lapsista peräti 40 % ja 8.-luokkalaisista nuorista 41 % ovat fyysiseltä toimintakyvyltään tasolla, joka mahdollisesti haittaa terveyttä ja hyvinvointia. Tulokset ovat peräisin syksyllä 2021 kouluissa toteutetuista MOVE! -mittauksista, joilla mitataan lukuvuosittain koululaisten fyysistä toimintakykyä. Mitattavista osa-alueista kestävyyskunto näyttäisi jatkavan laskuaan vuosittaisessa vertauksessa 8.-luokkalaisten osalta, mutta 5.-luokkalaisilla tulokset olivat vuoden 2020 tasolla (Opetushallitus 2021). \nYksi merkittävistä kestävyysliikunnan määrää lisäävistä mahdollisuuksista on koulumatkojen kulkeminen aktiivisin muodoin, kuten kävellen tai pyöräillen. 2-3 kilometrin koulumatkojen on havaittu olevan selkeä käännepiste aktiivisesti kuljettuihin matkoihin (LIKES 2021). Talvikuukausina aktiivisten kulkumuotojen käyttäminen vähenee entisestään. Pyörä on tärkeä väline lasten ja nuorten liikunnallisen elämäntavan kannalta, johon kaikilla perheillä ei kuitenkaan ole varaa. Turun osalta meillä on ainoastaan suuntaa antavaa tietoa aikuisväestölle suunnatun pyöräilybarometrin (2019) osalta, jonka mukaan toiseksi yleisin syy pyöräilemättömyydelle on se, ettei ole pyörää saatavilla (19 %). Tätä ongelmaa on osaltaan ratkaisemassa laajeneva kaupunkipyöräjärjestelmä, mutta pyörät eivät sovellu lasten käyttöön."]